Manuele lymfedrainage (MLD)

MLD is geschikt bij oedeem/vochtophoping, vaak na een operatie, bijvoorbeeld na verwijdering van lymfeklieren; zie daarvoor massagetherapie bij kanker.

MLD kan verder worden ingezet bij: verkoudheid, griep, keelpijn, oorpijn, verstopping of ontsteking bijholtes, huidproblemen waaronder acné, cellulitis en eczeem, orgaanklachten, zoals lever, nieren, darmen (ziekte van Crohn), de milt, reuma, fibromyalgie, sarcoïdose,

Bij vocht rond gewrichtsblessures (pols, elleboog, knie, enkel) kan de genezing aanzienlijk worden bevorderd.  Vanwege het reinigend effect past MLD verder heel goed bij een afslankdieet of vastenkuur.

MLD is ook mogelijk via de voetzones!

MLD is een zachte, rustige en ontspannende behandeling met een lichaamsreinigend effect. Door masserende, pompende en roterende bewegingen worden blokkades in het lymfestelsel opgeheven, de lymfestroom op gang gebracht en zullen overtollig vocht en afvalstoffen versneld worden afgevoerd met als gevolg een zuiverende, helende werking.

Het lymfestelsel

Dit netwerk, bestaande uit vaten en klieren, wordt vanuit het weefsel gevuld met een kleurloze vloeistof, de lymfe. Het lymfestelsel maakt een zeer belangrijk onderdeel uit van ons afweersysteem waar in de lymfeklieren (een soort zuiveringsstation), alvorens de lymfe in de bloedbaan terecht komt, bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers onschadelijk worden gemaakt. Door verschillende oorzaken kan er een stoornis in de werking van het lymfestelsel ontstaan, waardoor onze weerstand wordt aangetast en als gevolg tot diverse, m.n. de eerdergenoemde, klachten kan leiden.